Várnézőben | Őseink földjén

Hirtelen jött lehetőség volt, hogy nyár végén szervezzünk egy gyors utat Krakkóig és vissza, de nagyon örültünk neki. Anyai ágon a felmenőink egy része a lengyel-szlovák határvidékről származott. A Magas-Tátra csipkézett ormai alatt elterülő városkákból, amiket leginkább Krúdy és Mikszáth történeteiből ismerünk, és ahol a régi várak szinte egymást érik. Amikor láttam, milyen úton fogunk haladni, el se akartam hinni mennyit érintünk majd mi is, miközben átvágunk Szlovákián: Korpona, Dobróváralja, Zólyom, Likava, Árva, Ólubló és Késmárk. Mindről olvastam már a nagymamám könyvespolcáról újra meg újra leemelt Száll a rege várról várra kötetben és néhány már évek óta a bakancslistámon szerepelt. Bár végül kivétel nélkül mindet csak kívülről láttuk – vagy elsuhantunk mellettük, vagy a várudvarig jutottunk – emlékezetes roadtrip marad, amit bármikor megismételnék. Szerintetek lehet genetikailag örökölni a hegyek szeretetét?

^ Likava omladozó vára a Vág jobb partján. Kezdetekben a liptói erődítményrendszer egyik tagja volt, a Lengyelország felé vezető utat védte, de az 1700-as évektől lassan az enyészeté lett.

1.nap: Árva vára (Szlovákia)

A páratlanul szép Árva vára, ami egy magányos mészkőhegy csúcsán emelkedik, közel a lengyel határhoz. Állítólag egyike Közép-Európa legmerészebben épült, leglátványosabb várainak. Történetében szerepet játszottak az Árpádházi királyok, Zsigmond, a Hunyadiak, míg végül a Thurzókhoz került, akik tovább bővítették és szépítették.

Népszerű nemzetközi turistalátványossággá nőtte ki magát, a lábainál macskaköves utcácskák, szépen felújított házak, éttermek, kávézók, ajándékboltok. A várba kizárólag vezetett túrán lehet bejutni, meghatározott időpontokban. Nekünk erre most sajnos nem volt időnk, de mindenképp vissza fogunk jönni egyszer. 🙂

2.nap: Pieskowa Skała (Lengyelország)

Krakkótól 27 kilométernyire északra, mészkőszirtek között bújik meg egy gyönyörű reneszánsz kastély, a Pieskowa Skała. A 14. század első felében emelték a Sasfészkek nevű erődítményrendszer egyik tagjaként. Az oromzatról gyönyörű a kilátás a környék erdőségeire, a vár gondosan ápolt virágoskertjeire és labirintusára.

A vár nevének jelentése: a kis kutya sziklája. Az elnevezéshez kapcsolódó legenda szerint “egykor a középkori vár tornyában raboskodott egy fiatal lány, Dorotka, kinek szívszerelme egy fiatal és bátor lovag volt, ennek ellenére szülei feleségül adták a várkastély idősebb, gazdag urához. A lovag gyakran látogatta a lányt az esküvő után is, magát zenésznek kiadva, ám egy nap titkukra fény derült, s az ifjút kivégezték, Dorotkát pedig a toronyba zárták. A legenda úgy tartja, hű kiskutyája vitt neki mindennap élelmet, így mentve meg a lányt az éhhaláltól. A férj halála után Dorotka kiszabadult, s attól kezdve hívják a kastélyt a kiskutya sziklájának.”

A várban ma múzeum működik, a Waweli Országos Művészeti Gyűjtemény kihelyezett részlege, ahol főképp reneszánsz és barokk bútorokat, képeket, és más iparművészeti tárgyakat tekinthetnek meg a látogatók. Mi inkább siettünk vissza Krakkóba, hogy még az óvárosra és a várra is maradjon időnk.

^ A vár melletti másik látványosság a Herkules buzogánya nevű szikla. Találó név.

2.nap: Krakkó – Wawel (Lengyelország)

A királyi palota (Wawel) a középkori Lengyelország uralkodóinak székhelye volt 1038-tól 1596-ig. Ma Krakkó egyik fő látványossága.

^ A híres sárkány, ami a monda szerint a Wawel domb barlangjában élt a Visztula partján és rettegésben tartotta a vidéket. A várudvar oldalából egy kis lépcsőn le lehet jutni a sárkány barlangjába, majd onnan a folyópartra, ahol a sárkány tűzokádó szobra áll.

A királyi palota területére jegy nélkül is be lehet menni, azonban az egyes épületekbe már nem.

A királyi palotában egy háromszintes árkádos reneszánsz belsőudvar található, ahol a középkorban számos bált, ünnepélyt, fogadást szerveztek és ez volt a lovagi tornák színhelye is. Nekem ez a része tetszett a legjobban.

^ A vár lábánál sokan ücsörögnek és szunyókálnak a fűben… Ezt a lehetőséget mi se hagytuk ki! 😀 Az egész napos sétálásban és várnézésben megfáradva jólesett egy kicsit pihenni és nézni az előttünk elvonulók sokaságát.

Krakkó óvárosa könnyen bejárható, hangulatos utcák és terek váltogatják egymást.

A Főtér piacán, a Posztócsarnok mellett sok finomságot lehet megkóstolni, köztük a híres lengyel pierogit és a grillezett, áfonyaszósszal leöntött oszcypeket. De nekem legjobban mégis az étcsokis szilva (sliwki w czekoladzie) ízlett.

^ Hmm… Miért nem lehet ilyet mindenhol kapni?

3.nap: Nedec vára (Lengyelország)

Az erődítmény a közel hétszáz éves fennállása alatt végig lakott volt, miközben nagyon sokszor gazdát cserélt. Volt a Drugeth, a Zápolya, a Horváth, a Laski és a Salamon család birtokában, sőt a egy rövid időre a Berzeviczyek is megszerezték – családjuk egyik tagja a 18. században benősült az inka uralkodói családba, a legenda szerint pedig itt, Nedec várában rejtették el később az inkák kincsét.

Ez az egyik leglátogatottabb lengyel vár: turistacsalogató kipakolóvásárral, hatalmas parkolókkal, tömeggel és légvárparkkal, amitől aztán az embernek minden várnéző kedve egy szempillantás alatt elszáll. Végül csak a vár alatti duzzasztógátról csodáltuk meg a víz fölé magasodó régi várfalakat és tornyokat, fényképeztünk egy sort és indultunk is tovább.

3.nap: Podolin (Szlovákia)

^ Hazafelé megnéztük Podolin kis városkáját, ahol a dédnagyapám született még a századforduló környékén. Szépen felújított házak szegélyezik a teret, itt ittunk egy csésze finom kávét és közben felidéztük a gyerekkorunkban hallott családi történeteket.

3.nap: Zólyom vára

Hazafelé az utolsó megállónk Zólyom váránál volt. A négyszögletes, pártázatos várkastély egyik leghíresebb lakója a költő Balassi Bálint volt, aki itt született és a gyerekkora egy részét is itt töltötte.  Tágas udvarában várjátékokat rendeznek minden nyáron.

Bár későn érkeztünk és a tárlatok már zárva a voltak, a várudvar sarkában egy kis kávézó még várta a látogatókat, én pedig tarthattam egy utolsó történelemórát.

Szállás:

Bookingon foglaltam szállást Krakkó óvárosának szélén, újépítésű lakóparkban, parkolóval és gyönyörű berendezéssel: Diamonds Executive Apartment. Bár nem sok időt töltöttünk itt, mert folyamatosan úton voltunk, csak ajánlani tudom.